V-Ray 7 voor 3ds Max is beschikbaar. Over een paar maanden zullen ook de nieuwe V-Ray releases voor de andere varianten uitkomen, zoals V-Ray voor SketchUp, Revit en Rhino. V-Ray 7 voor 3ds Max heeft nieuwe mogelijkheden, diverse uitbreidingen en verbeteringen. Daarnaast is V-Ray weer sneller en is er ondersteuning voor OpenPBR en USD. Stefan, onze V-Ray specialist vertelt meer over nieuwe V-Ray versie.
Gaussian Splats
Een Gaussian Splat wordt gemaakt van een foto of een video. En heel kort gezegd is het een 3D puntenwolk met materialen. Er is een extern programma nodig om een 3DGS (Gaussian Splat) te maken van een video of foto, maar het .ply bestand dat je daarvan terug krijgt kun je vervolgens renderen met V-Ray. De nauwkeurigheid is veel hoger dan wat we van 3D scans gewend zijn en deze techniek kan dan ook prima gebruikt worden om wijzigingen in bestaande situaties weer te geven. Een Gaussian Splat kan gebruikt worden als omgeving, zoals een compleet stadsdeel maar ook als klein onderdeel, zoals een stoel in een kamer.
V-Ray Luminaire
Dit nieuw type lichtbron is ontwikkeld door Vlado (originele maker van V-Ray). Deze lichtbronnen renderen erg snel, zelfs bij complexe vormen. In de Cosmos bibliotheek zijn deze lichtbronnen voorzien van de tag 'luminaire'/. Je kan deze benodigde .vlw bestanden niet zelf maken.
PRG Clear Sky New
Het Sun&Sky systeem, specifiek de PRG Clear Sky, heeft wat kleine maar belangrijke vernieuwingen. Zo kan er nu ook gewerkt worden met schemertijden, wanneer de zon al onder de horizon staat. Verder is het effect van Turbidity verbeterd, vooral bij de lage zonstanden. En als laatste kan de camera-hoogte worden ingesteld. Bij een hoogte van 15 km bijvoorbeeld, is zelfs de kromming van de aarde te zien.
ColorCorrection Presets
In deze nieuwe versie van V-Ray is er in de VFB aan de linkerkant een hele lijst voorbeelden met verschillende kleurcorrectie instellingen. Je kunt zo even snel kijken welke aanpassing een render misschien net wat stijlvoller maakt.
Automatische Virtual Tours
Virtual Tours bestaan al even, maar het is nu ook mogelijk om camerapunten automatisch om te zetten naar een Virtual Tour. De panoramabeelden moeten gewoon gerenderd worden, maar deze hoeven niet langer handmatig geplaatst te worden. Ook kan er achteraf nog een plattegrond worden toegevoegd.
Scatter Distribution maps
Er zijn verschillende presets voor verspreidingspatronen te gebruiken en je kunt ook je eigen zwart/wit afbeelding toevoegen om de verdeling over je vlak te bepalen.
Scatter instance brush
Met de nieuwe Instance Brush tool kun je eenvoudig instances toevoegen of verwijderen en zo zorgen voor meer detail in je model.
Asset variants
Voor geselecteerde modellen in Chaos Cosmos is het mogelijk om varianten te kiezen. In de Cosmos browser is te zien dat een object meerdere varianten heeft. Wanneer je deze gebruikt in je scatter kun je deze eenvoudig wisselen.
V-Ray profiler
Er is een V-Ray profiler. Hiermee kun je gedetaileerd inzicht krijgen in hoe je rendertijd gebruikt wordt.
V-Ray lister
De V-Ray lister is uitgebreid met de geometery tab, zodat deze nu op één plaats beheerd kunnen worden.
Caustics
Caustics worden in V-Ray 7 ook ondersteund door de V-Ray GPU.
Lees meer over V-Ray.
Neem voor meer informatie contact met ons op.