Er zijn een paar vernieuwingen. Stefan vertelt er meer over:
Van oudsher werkte het Daylight System alleen wanneer de zon boven de horizon stond. Het Daylight System heeft in combinatie met VRaySun en Sky ook een nachtoptie gekregen. Er is nu een correcte weergave van de nachtelijke hemel mogelijk met daarin de maan, sterren en zelfs de melkweg. Wil je liever zelf de controle? Plaats dan alleen een VRaySun. Zodra je de maan aanzet krijg je een optie om deze zelf te positioneren en uiteraard ook de fase in te stellen. Ik vind dit zelf de leukste vernieuwing.
Een andere grote stap zien we in Chaos Cosmos, daarin zit nu de mogelijkheid om met behulp van AI op basis van een eigen foto een materiaal te genereren. Dit zal niet met elke foto even makkelijk gaan. Het is nog een beta versie, maar voor foto’s die recht op een materiaal zijn gemaakt werkt het al best aardig. In het overzicht van de Cosmos materialen is nu ook een extra categorie (helemaal onderaan) waarin de materialen staan die je zelf met de AI tool hebt gemaakt. Verder is het nu ook mogelijk om je render vanuit de VFB te uploaden naar de Chaos Cloud om hem daar met de Chaos AI Enhancer te laten verbeteren. Dit is vooral handig wanneer je gebruikt maakt van mensen uit de Cosmos bibliotheek.
Andere nieuwe opties in deze update zijn de clipping masks voor Gaussian Splats, nieuwe cluster opties in de ChaosScatter tool, betere denoiser output en extra opties in de Exposure layer. Ook is er een nieuwe Distributed Rendering beschikbaar, welke ook met progressive rendering overweg kan. DR2 zou een stuk stabieler en efficiënter moeten zijn dan de voorganger. Als laatste is het VrayMultiSubTex aangepast. Deze kan nu nog makkelijker automatisch met meerdere textures variaties maken.

